söndag, juli 03, 2011

En lista om min Graviditet

1. När fick du reda på att du var gravid? 4/8-2010
2. Hur gammal var du? 24 år.
3. Hur tog din partner det? Han blev chockad, rädd men glad.
4. Mådde du mycket illa? Ingenting faktiskt.
5. Var du känslig? Bara på slutet.
6. När kände du bebisens första sparkar?  Kände lite smårörelser runt v.17 och den första sparken kände vi tillsammans i v.19.
7. Var du ofta orolig? Ja jag var väldigt orolig och kände efter lite väl mycket.
8. Sparkade bebisen mycket? Super mycket sparkar speciellt på revbenen, hade starka rörelser hela tiden.
9. När började du läcka bröstmjölk? Det gjorde jag aldrig.
10. Fick du bristningar? Ja.
11. Blödde du någon gång? På kvällen vi åkte in på förlossningen.
12. Hur många Ultraljud gjorde du?  4, ett i v.14 eftersom både vi och bm var osäkra på hur långt gången vi var, sen ett RUL i v.19, ett TUL då jag haft väldigt mycke ont och vart in på förlossningen några gånger, sen fick vi göra ett när vi kom in på förlossning.
13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Hade inga planer men trodde att den skulle bli väldigt lång och jobbig förlossning, var förbredd att få använda en massa olika hjälpmedel och bedövningar.
14. Hur började din förlossning? Började med molande värk vid 17 tiden men inget speciellt, hade haft det mycket förut. Sen vi 22 gick en bit av slemproppen och vid 23 började värkarna och dom var regelbunda på en gång men väldigt svaga. Jag åkte in på förlossning för att jag blödde ganska mycket och vi kom in 02.00.
15. Hur många timmar tog din förlossningen? 3,5 timme från att vi kom in på förlossningen, men skulle säga 2,5 timme med intensiva värkar. 
16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt.
17. Hur mycket var du öppen när du kom in? 4 cm.
18. Vilken smärtlindring tog du? Lustgas.
19. Dragen med sugklocka? Nej.
20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 18 min.
21. Blev det komplikationer? Nej.
22. Vad tyckte du var jobbigast? I själva förlossningen var det när huvudet skulle stå och töja ut där nere.
23. Var du rädd för något? Allt gick så fort, hann aldrig bli rädd.
24. Skrek du? Jag skrek inte men det kom ut några konstiga läten under själva krystandet.
25. Hur många var inne i förlossningsrummet? 6 st om man räknar med Fredrik och överläkarn som kom in där ett tag.
26. Hade du någon nära med dig? Fredrik.
27. Fick du sy? Ja väldigt mycket. Sprack vädigt djup efter klippet.
28. Vilken vecka födde du i? 41+4
29. Vad var vikt och längd på bebisen? 3590 gram och 50 lång.
30. Ammar du? Ja jag hel ammar
31. Hur gammal är bebisen nu? Nu är han 11 veckor och 2 dagar.
32. Vad tyckte du om förlossningen? Den gick över förväntan. Allt gick så snabbt och när jag ville ha EDA för jag fick så ont så var jag öppen 10 cm och jag fick börja krysta på en gång.
33. När kommer nästa barn? Hoppas vi kan skaffa ett syskon till Oliver när han är 2 år.

1 kommentar:

  1. Hej! Min förlossning verkar ha varit liknande din, förutom att jag var 10 cm öppen när jag kom in och att det tog längre tid med krystningen. Visst blir man snopen att det gick så snabbt från det att värkarna började!?

    SvaraRadera